ISO 9001: Kwaliteitsmanagement

NEN-EN-ISO 9001

“Wat is eigenlijk het nut van een ISO 9001 certificering? Ik heb voldoende werk en tevreden klanten”

Een herkenbare vraag. ISO 9001 is een veelgebruikte internationale norm die richtlijnen geeft aan de kwaliteit van jouw bedrijfsprocessen én helpt je die te verbeteren. Neem bijvoorbeeld je verkoopproces. Een potentiele klant heeft een vraag. Hoe zorg je ervoor dat deze vraag ook resulteert in een goede offerte? Het kwaliteitssysteem in jouw organisatie zorgt dat dit proces optimaal verloopt en de risico op een fout in de offerte minimaal is.

ISO 9001 helpt jouw organisatie groeien
Doen zoals je het altijd al deed, zonder te kijken hoe het beter kan, is stilstand. Stilstand is achteruitgang en dat betekent op de lange termijn een probleem voor je organisatie. ISO 9001 norm helpt je organisatie om kwaliteitsmanagement stapsgewijs in te voeren en te verbeteren. De verbetercirkel (PDCA cirkel) in de norm is een handige manier voor jou om uitdagingen op een concrete en doeltreffende wijze op te pakken en in te vullen.

Daarmee vergroten de kansen zoals:
·         het aantrekken van nieuwe klanten
·         het opzetten van een goede organisatiestructuur
·         beter inzicht in de kwaliteitsaspecten
·         inzicht in de eisen van de belanghebbenden
·         risico’s in kaart te brengen en acties te bepalen
·         de juiste middelen in te zetten en te onderhouden
·         het concreet doorvoeren van verbeteringen
·         het bedrijfsimago te verbeteren.

ISO 9001 helpt je waar dat relevant is.
ISO 9001 is geschikt voor zowel grote als kleine bedrijven, ongeacht, branche, omvang en aard van de producten en diensten. De norm kijkt naar de organisatie en de unieke risico’s en bepaalt alleen richtlijnen voor de relevante zaken. Wat deze relevante zaken zijn, wordt door het management zelf bepaald. Daarnaast bespaart het je kosten en bevordert het je imago. Een certificaat op het gebied van kwaliteit wordt steeds meer vereist bij aanbestedingen.