Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!

doe maar gewoonEen typisch Nederlandse uitspraak. Wij Nederlanders houden van een nuchtere aanpak, zowel privé als zakelijk. Daar hebben we al veel successen mee geboekt over de hele wereld. Maar zijn we ons bewust van onze houding? Zetten we deze op juiste manier in tijdens zakelijke gesprekken? Het kan erg nuttig zijn eens wat langer stil te staan bij je eigen bedrijfscultuur/gedrag. Om u op weg te helpen, noemen wij vast drie typisch Nederlandse bedrijfseigenschappen. Herkenbaar?

1. Doelgericht en Direct:

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Wij Nederlanders zijn niet op ons mondje gevallen en gaan recht op ons doel af. Niks mis mee natuurlijk maar houdt ook rekening met degene die tegenover je zit. Directheid kan door iemand als heel prettig ervaren worden maar het kan ook snel de verkeerde indruk wekken. Het kan voor de ander bedreigend overkomen of als arrogant.

2. Zoeken naar de gulden middenweg:

Consensus staat in Nederland hoog in het vaandel. We zoeken het liefst naar een oplossing waar elke partij profijt van heeft en dat mag best een paar vergaderingen kosten. Het ultieme voorbeeld van deze eigenschap is natuurlijk het poldermodel; niet altijd door iedereen geliefd maar uiteindelijk heeft het Nederland veel gebracht en bied het meer ruimte voor het menselijke aspect. Ook in het buitenland valt de eigenschap aan ons op. De Franse onderzoekster Jacqueline de Bony merkte eens op: “Kinderen in Nederland krijgen het zoeken naar consensus met de paplepel ingegoten. Waar de Franse kinderen op school de dag beginnen met rekenen, kennen de Nederlandse kinderen het kringgesprek waarin iedereen de kans krijgt zijn verhaal te delen en andere kinderen luisteren zonder kritiek te geven.”

3. Platte organisatie structuur:

Zeker binnen het MKB tref je vaak een open en informele cultuur. Er bestaan weinig tot geen tussenliggende managementlagen en er wordt veel onderling gecommuniceerd. Vaak staat de ondernemer zelf ook nog met de mouwen opgestroopt om bij te springen waar nodig. Deze mentaliteit van aanpakken waarbij er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid wordt in Nederland graag gezien. Het onderzoek: de succesformule van het MKB van Twynstra Gudde Adviseurs & Managers onder succesvol presterende ondernemingen zoals energieleverancier Greenchoice, internetbureau Mangrove en softwareproducent Twinfield, noemt het zelfs als één van de 10 succesfactoren voor een MKB organisatie.

Noot: Uiteraard spreken we in dit artikel over stereotype. Elke organisatie is natuurlijk anders en kent een mix van verschillende eigenschappen ;).